Det mest forfærdelige og ødelæggende en nystartet virksomhed kan være ude for, er at bruge store summer penge på en hjemmeside der ikke virker efter hensigten.
Det ses gang på gang, at virksomheder i starten udelukkende ser deres hjemmeside som et visitkort, og ikke gider at bruge mere end et par tusinde kroner på den.
I dag, er det absolut ikke svært at finde ”designere” og ”udviklere” der tilbyder at lave en færdig hjemmesideløsning for den pris.
De præsenterer den nystartede virksomhed for en løsning der på alle punkter lyder som en god investering, men som virksomhedsejeren i virkeligheden ikke får det store ud af.
Hjemmesiden er mere end bare et visitkort
Det som den billig webdesigner ikke får fortalt er, at hjemmesiden i virkeligheden er blevet et rigtigt stærkt salgsværktøj. Hvis den altså bliver lavet rigtigt fra start.
Flere og flere forbrugere er nemlig gået hen og blevet meget bevidste i hvad og fra hvem de køber deres produkter og services. Og her er hjemmesiden i dag blevet det første kontaktpunkt.
Besøger en af disse bevidste forbrugere din hjemmeside, og er den sløv, langsom og dårligt designet, forsvinder de lynhurtigt over til konkurrenten, og du mister et potentielt salg.
Og så er spørgsmålet jo, om det virkelig kan betale sig at købe en billig hjemmeside?
Hvad sker der når du mister kunder til konkurrenten?
Det er soleklart at når du mister kunder til konkurrenten, mister du salg. Manglende salg betyder tabt fortjeneste – altså mindre kroner og øre i kassen.
Men salg er ikke det eneste du taber ved ikke at have valgt en billig hjemmeside hos en uerfaren webdesigner. Du kan meget vel også komme til at tabe brandværdi.
Og lige netop virksomhedens brandværdi er utrolig svær at genvinde når først dine kunder har fået et dårligt indtryk af din hjemmeside. Et indtryk der hurtigt gives videre til venner og bekendte.
Der skal jo være noget at snakke om ved middagsbordet, og kan man dele en oplevelse om en dårlig hjemmeside der slet ikke kunne følge med tidens standard, så gør man selvfølgelig det.
Hvad skal man gøre i stedet?
Før du overhovedet går i krig med at efterspørge tilbud på hjemmesider, er det vigtigt at du gør dig det klart hvad der skal være formålet med dit nye site.
Du skal både tænke over hvilken værdi du vil give dit publikum, og også hvilken værdi din hjemmeside skal kunne bringe tilbage til dig.
Når først du har gjort dig dét klart, kan du gå i gang med at lede efter den rigtige webdesigner. Hold øje med prisen. Du kan nemt komme til at betale for lidt.
Godt design og funktionalitet koster dét det koster, så vær parat på at betale fra 15.000 kr. og opefter for en hjemmeside der formår at konvertere dine besøgende til egentlige kunder.