Digital marketing kan være svært at blive klog på, især hvis man i forvejen ikke er en tech-ekspert. Men den slags marketing er faktisk slet ikke så svært at lære, og hvis det bruges rigtigt, kan du nå ud til helt utroligt mange kunder!
Din tilgang til digital marketing bør variere efter, hvad du sælger – din fremgangsmåde bør trods alt være anderledes, alt efter om du er kunstner eller sælger julekugler.
Sociale medier
Hvis du eller din virksomhed ikke er på sociale medier, kan du godt begynde at lukke dørene allerede. Sociale medier tillader en hel masse mennesker at se, hvad du laver og/eller sælger.
Hvis du kender din demografi, kan du tilpasse dine sociale medier derefter. De to vigtigste sider at være på er Instagram og Facebook. Ældre generationer bruger noget mere tid på Facebook, så hvis de er din hovedmålgruppe, kan du fokusere din energi herpå – men lige netop fordi mange ældre voksne er på Facebook, er den yngre gruppe rykket over på Instagram, og er din målgruppe helt unge teenagere, så er det Snapchat, du skal gøre dig klog på.
Du skal ikke være bekymret for, om du ikke er god til at tage spændende billeder eller skrive fængende opslag – det kommer med øvelse. Og ofte er det bare det, at du eller dit firma gøres mere personligt, der tæller. På sociale medier vil du ikke længere fremstå som anonym, men derimod noget, især unge vil finde mere håndgribeligt.
På sociale medier kan du promovere dine opslag og komme i kontakt med dine kunder – du kan lave konkurrencer, engagere dem og give dem et indblik bag kulisserne. Hvordan bliver dine varer produceret? Hvordan laver du det, du laver?
Hvis du lige er startet op som erhverv, kan du evt. hive fat i større profiler på sociale medier og lave en sponsoreret aftale med dem. De vil omtale dig eller dit produkt, og du vil kunne få del i nogle af deres følgere, så du kan få en fin start.
E–mail–kampagner
På din hjemmeside er det rigtig smart at give dine kunder mulighed for at tilmelde sig et nyhedsbrev. Det behøver ikke være noget, du sender ud hver dag eller uge, ikke engang hver måned, men det er en måde at give dem specielle tilbud eller komme i kontakt med dem på en anden måde.
Hvis du kaster dig ud i digital marketing med e-mail, så husk på ikke at spamme dine kunder. De skal altid have mulighed for at framelde sig nyhedsbrevet, og du skal huske at opdatere det ca. mindst hver 3. måned.
Med en e-mail-kampagne kan du sende specielle tilbud ud og give nyt om forekomne arrangementer, så dine kunder får en følelse af eksklusivitet og at være på forkant med det hele.
Du kan få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev ved at lave eksklusive konkurrencer eller sende rabatkoder eller gode tilbud ud kun til dem, der er tilmeldte. Sådan holder du god kontakt med kunderne.