Du arbejder måske i en virksomhed eller en organisation, hvor du ikke helt ved, hvem den ansvarlige for det, du laver, er. Det kan tænkes, at du har 2 ledere, som du skal rapportere til, men de har ikke helt fortalt dig hvad for noget information, du skal give dem. Eller, de mener måske, at det er soleklart, hvad de gerne vil have vide. Det kan føre til stress, og du kan blive usikker eller sur. En dag opdager du, at din kollega har det samme problem. Hun mener, at der er noget galt med kommunikationen i firmaet.
Hvad er LEAN?
Her er det, at LEAN kan komme ind i billedet. Hvad er LEAN? Egentlig er ordet engelsk. Det betyder slank eller trimmet. Men ordet bruges som en betegnelse for en ledelsesfilosofi, som indføres for at skabe forbedringer i en proces, der skaber et produkt eller en ydelse.
Kort fortalt går Lean ud på at forbedre processen, som fører til en ydelse eller et produkt med lille indsats, men med gode resultater.
Det hænder ofte, at der er gnidninger i processen, og LEAN går ud på at trimme de gnidninger væk ved at lave forandringer i processen.
Det kan, for eksempel, være, at der er noget i processen, som gør, at produktet ikke har den kvalitet, som det skal have. Måske er det materialet, som en af produktets komponenter er lavet af, der fører til den dårlige kvalitet. Så kan det være en løsning at bruge et andet materiale.
Det kan også tænkes, at ventetiden ved en indlæggelse på sygehuset skaber problemer, fordi bureaukratiet tager for lang tid. I det tilfælde kan det være nødvendigt at effektivisere papirarbejdet, så ventetiden bliver formindsket.
Processer
Når vi taler om LEAN, er det nødvendigt, at alle, som indgår i processen, er villige til at få den omlagt, så alle bliver tilfredse. LEAN er altså en metode til at forbedre kvalitet, så ikke kun slutbrugeren er tilfreds. Medarbejderne i hele systemet skal være også være tilfredse. Er de det, så er de også villige til at bidrage med idéer og input til fremtidige forbedringer. Det er derfor, vi kan tale om en ledelsesfilosofi.
Det kan nemlig tage lang tid at blive lean, og er processen mod det startet, så vil der ofte opstå idéer til, hvordan den kan forbedres endnu mere.
LEAN handler derfor ikke kun om effektivisering. Det handler i høj grad også om at skabe tillid og motivation internt i virksomheden eller organisation, så forandringerne kan indføres. Og det handler også om at stræbe efter, at nye forbedringerne hele tiden bliver gennemført.
LEAN kan indføres i alle slags organisationer: Offentlig administration, produktionsvirksomheder, organisationer, der laver serviceydelser.
Kurser og uddannelse i LEAN
Det er klart, at LEAN ikke indføres fra den ene dag til den anden, og nogle må tage initiativet til at gøre det. Det er lederne, som sætter processen i gang. De får ofte hjælp fra specialister eller konsulenter. Det kan dog også ske på den måde, at lederen har taget et LEAN kursus, som et led i sin videreuddannelse og har fået inspiration til at indføre LEAN i andre sammenhænge.