Der er ingen tvivl om, at alle, der arbejder, har oplevet, at der har været konflikter på den. Det behøver ikke at være store konflikter, der kan føre til strejker og nedlæggelse af arbejdet. Det kan være små konflikter imellem medarbejdere eller grupper af medarbejdere. Små konflikter kan dog blive til store problemer, hvis de ikke løses. Og fordi vi alle gerne vil arbejde i et rart miljø, hvor vi kan tale og kommunikere fredeligt, så vil vi gerne løse konflikterne på den bedste måde. Men det kan være rigtigt svært – og derfor kan et kursus i konflikthåndtering over 2 dage være meget værdifuldt.
Handler ikke om diplomati
Et kursus i konflikthåndtering handler ikke om diplomati. Det handler om, at deltagerne skal lære at kommunikere på en konstruktiv måde, så en eventuel konflikt bliver løst.
Vanskelige situationer er aldrig nemme at tackle. Det kan være, at du faktisk må spille diplomaten i en konflikt, der er opstået imellem to af dine kollegaer. Hvad de er uenige om, kan sådan set være lige meget. Det det handler om, er, at du gerne vil have, at I kan arbejde sammen. I skal jo være et team. Og derfor skal der ikke være uenigheder. Nogle gange kan det endda betale sig at tage samtalerne udenfor huset – for eksempel ved at leje mødelokaler til formålet.
Gode værktøjer til hverdagen
Hvis du tager et kursus i konflikthåndtering, vil du få nogle instrumenter med dig hjem, som kan hjælpe dig til, at dit team kan komme ud af vanskelige situationer – også selvom der ofte er uenigheder. Et af de instrumenter, som du vil lære mere om på sådan et kursus, kan være aktiv lytning, hvor du lærer at høre, hvad der bliver sagt og at holde det op mod, hvad der egentlig menes. Det kan være, at en af parterne i konflikten siger noget, men i virkeligheden mener noget andet. Her er det værdifuldt, hvis en tredjepart kan spørge ind og få klargjort, hvad det er, der menes. Det kan betyde, at konflikten ikke eksisterer i virkeligheden. Der kan være tale om en misforståelse. Og ja, kan en tredjeperson få det gjort klar for begge parter, så vil der være rum og villighed til en åben og konstruktiv dialog fremover.
Lære at lytte og stå fast
Men er du en af de uenige parter i en konflikt, så kan det være, at du ikke kun skal lære at lytte til modparten. Det kan være nødvendigt, at du lærer at fastholde, hvad du mener, er retfærdigt. Der kan være tale om, at du har nogle grænser, som ikke skal overtrædes. Det kan være, at du vil fastholde et mål, som du har sat. Og de grænser og mål skal din modpart selvfølgelig være klar over, hvad er.
Ellers kan modparten jo ikke vide, at de bliver overskredet eller slet ikke nået. Når du er involveret i en konflikt – enten som tredjemand eller som en af parterne er der dog en ting, som er meget vigtig at holde sig for øje: Det er at tale venligt. Det kan være svært, hvis man er godt gal i skralden. Men det er nødvendigt. Et kursus i konflikthåndtering handler derfor også om at lære at holde hovedet koldt, så du ikke kommer til at optrappe en konflikt.