Esport er efterhånden ved at have vokset sig til en sportsgren på linje med de mere traditionelle som fodbold og håndbold, men det har dog langt fra fået sit kommercielle gennembrud hvad angår fx dækning i medierne eller mulighed for at oddse. Det skyldes tre ting:
Mangel på viden om spillet
At betting-selskaberne – og også nogle gange spillerne – ikke ved nok om esports, er den største barriere sportsgrenen har herhjemme.
Esport er primært populært blandt de unge, og mange voksne har svært ved at forstå spillene og se efterspørgsel. Desværre er det de selv sammen personer, der står for at styre, hvad man kan og ikke kan oddse på.
Hertil kommer at de populære spil som Counterstrike på overfladen kan se meget nemme ud – her skal man jo bare skyde modstanderen. De professionelle spillere har imidlertid taget spillet til helt nye højder og udviklet strategier og taktikker for alt, hvor hvert eneste lille element i spillet bruges til deres fordel.
Dvs. at man skal have en meget god viden om spillet for at forstå, hvad der sker i kampene.
Svært at sætte odds
I modsætning til håndbold og fodbold kan der ske en hel række af forskellige ting både op til og i en esports-kamp.
I fodbold kunne et hold aldrig finde på at sammensætte en startopstilling uden målmand, men i spil som fx League of Legends vil man sagtens kunne sammensætte et helt ukonventionelt hold, der ikke tidligere er set før for på den måde at overraske sine modstandere.
Selv de bedste hold i ligaerne har vist, at de ikke er bange for at eksperimentere, men det betyder samtidig, at bookmakerne har svært ved at vide, hvad de skal forvente.
Bange for at tillade odds på nye ting
Mange betting-sider er bange for at tillade odds på nye sportsgrene, før de ved tilstrækkeligt om den. De kan være bange for, at fans med særlig står viden vil nå at vinde en masse penge fra dem, før bookmakerne når at balancere oddsene rigtigt.
Dertil kommer, at betting-siderne typisk gerne vil holde sig til deres største spil – fx Lotto eller fodboldodds – og ikke umiddelbart har lyst til at udvide, hvis det allerede går godt på disse spil. Mange sider har i en kort periode tilladt odds på esports men er endt med at trække det tilbage fordi, de ikke har kunnet balancere oddsene. Kun få sider har engageret sig i odds på eport.