Der er skænderi i topledelsen. Det kan vi høre her på hele etagen, hvor vi arbejder. De har møde, og det lyder, som om at der er skældud til vores direktionssekretær. Jeg kan høre vores chef revisor nævne, at vi har tabt et betydeligt beløb på bare en uge, fordi han ikke har sørget for at fornyet alle firmaets Lei koder.
Flere datterselskaber
Firmaet har flere datterselskaber, som også handler med værdipapirer. Det er en del af forretningen. Og de skal alle sammen have deres Leikode fornyet. En gang om året. Det kan tage lidt tid, og vores revisor kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det ikke er blevet gjort i tide.
Billige LEI koder
Jeg kan også høre, at vores direktionssekretær forsøger at sige noget om, at han har prøvet at finde de billigste lei kode priser, og aftaler med firmaer, der lover at forny koderne i tide over en række år. Han havde simpelthen glemt, at den aftale, han havde lavet med et firma for 3 eller 4 år siden, var udløbet. Og i hverdagens travlhed, så er den mail, der advarede om, at leiregistreringerne skal, fornyes gået tabt. Eller i spambakken. Så han fik ikke set den i tide.
Der er vist endda noget med at man kan få gratis LEI nummer?
Firmaets aktieejere er også ret sure. Egentlig ikke, fordi de har tabt penge. Mere, fordi det er noget sjusk. Man glemmer bare ikke at forny en Lei registrering og Lei nummer. Også selv om man har lavet en aftale med et firma om, at de gør det automatisk for en. Man tjekker, at det er sket i tide. Og helst, så er man på højde med tingene og får mindet firmaet om, at det skal gøres.
Samtidigt holder man tæt kontakt til det pågældende firma i dagene lige inden, og efter, at fornyelsen skal være sket. Det handler om nogle få e-mails, der skal sendes ud i den uge omkring datoen for, hvornår fornyelsen skal være sket.
Træls fejl
Som vores direktør siger, så kan den fejl, som sekretæren har lavet, ikke undskyldes. Man kan ikke stole på, at alt sker som lovet. Heller ikke selv om der er de bedste intentioner. Han er meget skuffet over sekretærens ligegyldighed overfor den lille opgave.
Stemningen er bestemt ikke god. Jeg kan godt forstå, at sekretæren er ked af det. Han har meget travlt til hverdag med at holde alle tøjlerne i firmaet. Men faktisk må jeg også sige, at vores øverste chef har ret. Det er noget sjusk ikke lige at få tjekket, om det er sket – i tide. Især når man har indsigt, i alt hvad der foregår i firmaet, og har viden om, hvor vigtig en del af forretningen handelen med værdipapirer er. Og den indsigt har direktionssekretæren jo. Han ved alt.
Direktionssekretæren har talt meget om, hvor travlt han havde med mange andre opgaver i de dage. Vores revisor har dog sagt – på en meget ubehagelig måde, at hvis han ikke kan stole på, at sekretæren kan prioritere sine opgaver ordentligt, så vil han anbefale, at alle opgaver vedrørende Lei koderne fremover bliver givet til hans afdeling.