Hvorfor er det vigtigt at udvikle et godt hold? Det er et godt spørgsmål, men svaret er simpelt: Et godt hold, eller team, betyder styrke. En virksomhed bliver stærkere, når de ansatte, er en del af et team. Et fodboldhold er stærkere, når holdet spiller sammen. Et rejsehold får sjovere oplevelser, når medlemmerne føler sig godt tilpas blandt rejsekammeraterne. Der er mange grunde til, at teamudvikling er værdifuldt. Effektivitet, sejre, tilbagevendende kunder er blot få af dem.
Udvikling af et team
Det kan godt tage meget lang tid at udvikle et godt team. Men når det lykkes, så er det alle anstrengelserne værd.
For virksomheden kan det betyde forøget omsætning og større profit i sidste ende.
For fodboldholdet kan det betyde flere tilskuere til kampene og dermed bedre forhold på klubbens præmisser. For rejseselskabet kan det betyde, at flere rejser bookes og flere tilfredse kunder.
Her i virksomheden, hvor jeg arbejder, har vi ikke brugt teambuilding kurser til at udvikle vores små teams. Vi har brugt tid og energi på selv at finde på forskellige aktiviteter, som har hjulpet til udviklingen. Det har taget meget tid og energi. Men vi er endelig derhenne, hvor vi kan se, at de tiltag, vi har lavet, giver frugt.
Små teams kræver teambuilding
Vores virksomhed består af mange forskellige, små teams. Hvis ét af dem ikke fungerer godt, så kan det have konsekvenser for et andet team. Derfor har vi forsøgt i de sidste par år at få de forskellige teams til at forstå vigtigheden af, at de også arbejder sammen med de andre teams. Mange timer er blevet brugt til at forklare de enkelte teams om, at vi ikke bare bruger teambuilding, men at vi faktisk gerne vil gøre det til en del af vores brand, at vi er et stort, organisk team.
Et af de største problemer, vi har måttet arbejde med i denne proces, er kommunikationen. Vi så på et tidspunkt, at kommunikationen mellem de forskellige teams ikke fungerede. Misforståelser og misfortolkninger af beskeder var en af grundene til, at det ikke fungerede mellem dem. Hvis A sagde til B, at teamet skulle koncentrere sig om det eller det, blev det opfattet som en ordre, og reaktionen var negativ. Hvis A, derimod, venligt bad B om at sætte fokus på det eller det, så blev det gjort med det samme. Vi kunne se, der var et mønster. Men vi kunne ikke helt definere, hvor problemet lå. Var det et personligt problem, som lå til grund for, at nogle gange blev en anmodning ikke fulgt op på, eller var det bare tonen i anmodningen? Var det muligt at løse op for det?
Kommunikation er essentielt
Vi fik lederne af de forskellige teams på et kursus, hvor de koncentrerede sig om kommunikation internt i virksomheden. Det hjalp meget. En af lederne kom tilbage efter kurset og sagde, at det her, teambuilding kommunikation havde hjulpet ham til ikke at tage alle beskeder, han får personligt. Han havde også fået bedre forståelse for, hvorfor beskederne, han får, nogle gange er meget korte og kommanderende. Omvendt havde hans kollega fået øjnene op, for at en gang imellem kan det betale sig at bruge lidt mere tid på en mail, end man egentlig mener, er nødvendigt. Formuleringerne, man bruger, kan nemt tolkes på mange måder.