Brug webshop optimering til at konvertere dine besøgende til kunder

Som webshop ejer, er det helt essentielt at man har et stabilt flow af trafik til sin webshop, da sandsynlighed for at nogen køber noget på den, stiger jo flere besøgende den har.

Man kan købe sig til trafik med annoncering i Google, på Facebook, Instagram, Pinterest og på diverse andre platform – det er effektivt, og har en effekt med det samme. Dog ophører effekten så snart man stopper med at betale for annonceringen.

Derfor kan med fordel også gøre brug af søgemaskineoptimering, som, uden at man skal have penge op af lommen til Google og Facebook etc. vil forsyne dit website med en kontinuerlig strøm af besøgende. Langt størstedelen af webshopejere, gør da også brug af begge metoder til at få trafik ind på sin webshop.

 

Webshop optimering – hvad er det?

En ting, der er lige så vigtig at have fokus på, er at få det størst mulige antal af besøgende, der havner på éns webshop til at foretage et køb.

Og her kommer webshop optimering ind i billedet. Det minder på mange om måder om søgemaskineoptimering, men de to discipliner adskiller sig dog fra hinanden på visse punkter.

Webshop Optimering er de aspekter ved en webshop, man kan optimere, som vil give den besøgende en optimal brugeroplevelse. Dette indebærer at hele oplevelsen på webshoppen og især navigation og betalingsflow er så gennemtænkt og gnidningsfrit som overhovedet muligt. Dette vil have den effekt at konverteringsraten for al den trafik, man får over på sin webshop vil forøges markant.

 

Webshop og brugervenlighed

Det er med andre ord sitets og webshoppens brugervenlighed, der skal fokus på med webshop optimering, da en webshop med en høj brugervenlighed, vil give den besøgende en god oplevelse med siden. Og dette vil lede til flere salg, da folk er mere tilbøjelige til at foretage en handel, når deres overordnede indtryk er positivt fremfor negativt, ligesom der kan være tekniske forhold, der forhindrer et salg. Det kunne fx være at muligheden for at betale med mobile pay ikke er til stede i webshoppen, men at det er den besøgendes foretrukne betalingsmåde, og er den mulighed, der ikke, får den besøgende en dårlig oplevelse, og smutter måske igen uden at købe.

Disse 4 forhold bør der grundlæggende være styr på, hvad angår webshop optimering og brugervenlighed:

  1. Webshoppens struktur – webshoppen skal være logisk bygget op, og give et godt overblik over alle kategorier. På denne måde assisteres i hurtigt at finde det, de leder efter
  2. Webshoppens navigation – nem og hurtigt navigation ved brug af interne links og evt. søgefunktion
  3. Page load speed – webshoppen skal indlæse hurtigt, så brugeren ikke skal vente på billeder og andet, der loader
  4. Betalingsflow – betalingen skal være så gnidningsfri som overhovedet mulig, da der her er risiko for at brugeren forlader shoppen, hvis der er for meget besvær forbundet med at få betalt

Skal du have hjælp med din webshop optimering?

Man er godt på vej, hvis man kan sætte hak ved at disse ting er på plads i sin webshop. Det kan dog virke kompliceret og uoverskueligt for nogen selv at skulle stå for at optimere sin webshop, og derfor er det godt givet ud at få assistance fra nogen, med erfaring på området.

Nordlys Marketing er velbevandrede indenfor de mange aspekter af webshop optimering, og står altid klar til at vejlede og rådgive samt komme med forslag til, hvordan I kan optimere jeres webshop ud fra en række brugervenlighedsprincipper, der med stor sandsynlighed vil øge konverteringsraten i jeres webshop.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *