Når man arbejder hjemmefra – hvad enten man gør det som ansat eller som selvstændig – er det meget nemt at glemme de gode vaner og rutiner, der hører til på en organiseret arbejdsplads sammen med andre. Det gælder i høj grad, når vi taler sikkerhed for dokumenter, datamedier og deslige.
Hjemmeweb-arbejde er en risiko
Selvom du måske er gået “100% papirløst” i dit hjemmekontor, er det jo alligevel reelt aldrig helt tilfældet. Du vil have visse dokumenter i pairform, og du vil have for eksempel USB sticks eller harddiske med kritiske data på.
Hvordan beskytter du disse ting mod tyve og ildebrand?
Fik jeg dig der?
OK – så læs lige med her:
Brug et pengeskab eller brandskab
Lidt afhængigt af typen af dokumenter og andet, du ønsker at beskytte, bør du have enten et brandskab eller i det mindste et pengeskab!
De fleste brandskabe (de gode af dem) er faktisk også pengeskabe. Du kan se de forskellige muligheder her:
Sørg for at sætte dig ind i forskellene og tag så aktion på det. Det er for sent, hvis først tyven eller ildebranden har været der!
Nøglerne
En anden ting, der ofte halter gevaldigt i kontorer fra private hjem er sikkerheden omkring nøgler. Det kan være nøgler til huset, til skrivebordet og alt muligt andet, der flyder frit omkring i huset eller andre steder.
Hvad hjælper sikre låse, tyverisikring og hvad ved jeg, hvis det er for nemt for uvedkommende at få fat i nøglerne?
Løsningen er – og det burde de fleste hjem faktisk have – et nøgleskab. Ganske enkelt!
Der er mange gode og sikre (godkendte) nøgleskabe at få til yderst rimelige priser. Se for eksempel her: https://www.safeshoppen.dk/shop/noegleskabe-noeglebokse-3s1.html